قرارداد ، معامله یا در اصطلاح حقوقی یک عقد نتیجه توافق دو طرف برای بستن آن است .در ماده 190 قانون مدنی برای تمام قراردادهایی که بسته می شود ، شرایط چهارگانه ای مشخص شده است که اگر این شرایط به طور کامل وجود داشته باشند ، باعث می شود قرارداد از نظر حقوقی صحیح باشد . اینکه دو طرف برای بستن قرارداد شرایط سنی و بلوغ فکری لازم را داشته باشند ، یا اینکه با اراده خود اقدام به بستن قرارداد کرده باشند مواردی است که نشان دهنده سلامت یک قرارداد است . هر قرارداد تعهدات مختلفی را شامل می شود ؛ اینکه موضوع تعهد چه چیزی باشد هم یکی از شرایطی است که برای صحت قرارداد باید به آن توجه کرد . بستن یک قرارداد اثرات مختلفی بر حقوق افراد دارد . بنابراین بهتر است باشرایط بستن یک قرارداد صحیح آشنا باشیم و از ضمانت اجراهای فقدان شرایط اساسی عقد آگاه شویم . از این رو در این مقاله به بررسی شرایط صحت قرارداد از جمله قصد و رضایت دوطرف برای بستن قرارداد ، اهلیت دو طرف برای بستن قرارداد ، مورد معامله و مشروعیت هدف معاملهمی پردازیم .


 قراردادی که با اکراه و اجبار و تهدید نوشته شود صحیح نخواهد بود 


قصد و رضایت دو طرف در معامله


 قصد و رضایت دو طرف در معامله اولین شرط صحت عقد است . یعنی دو طرف بعد از انجام سنجش های ذهنی و بررسی میزان نفع و ضرر خود در قرارداد تصمیم می گیرند با یکدیگر قراردادی منعقد کنند . پس برای بستن یک قرارداد اول فرد باید از نظر ذهنی رضایت داشته باشد و سپس این رضایت ذهنی را با اعلام قصد خود در بستن قرارداد به طرف دیگر اعلام می کند . این اعلام اراده باید به دور از هرگونه تهدید و فشار و اجبار برای بستن قرارداد باشد تا بتوان گفت که اراده فرد سالم بوده است . بنابراین قراردادی که با اکراه و اجبار و تهدید نوشته شود صحیح نخواهد بود .


 

 

اهلیت دو طرف معامله

اهلیت دو طرف در معامله شرط دوم از شرایط چهارگانه صحت قرارداد عقد است . اهلیت برای بستن قرارداد یعنی شخص از نظر قانون شرایط و قابلیت های فردی قرارداد بستن را داشته باشد . در واقع اهلیت نشان دهنده این است که شخص از نظر سنی ، عقلی و فکری رشد کافی برای انجام معامله را دارد و هم چنین می تواند اموال و دارایی هایش را اداره کند . این شرایط در قانون به سه دسته بلوغ ، رشد و عقل تقسیم شده است . 


 جهت معامله لازم نیست در قرارداد ذکر شود اما اگر ذکر شد نمی تواند نامشروع و غیر قانونی باشد 


مورد معامله


مورد معامله یعنی مال یا عملی که هر کدام از دو طرف قرارداد به طرف دیگر تعهد می دهد آن را پرداخت کند و یا انجام دهد . پس بنابراین تعریفمورد معامله می تواند سه موضوع باشد :

  • تعهد به انتقال مال مثل اینکه در عقد بیع ( قرارداد خرید و فروش ) یکی به دیگری تعهد می دهد که در قبال دریافت مقدار مشخصی پول خانه اش را به او بفروشد . 
  • تعهد به انجام دادن کاری مانند اینکه یکی به دیگری تعهد می کند که برای او نقشه ساختمانی طراحی کند .
  • تعهد به عدم انجام دادن کاری مانند تعهد به عدم اشتغال در یک حرفه معین .

هریک از این موارد برای اینکه موجب صحت قرارداد شوند ، باید صحیح باشند .  در مقاله مال مورد معامله چه ویژگی هایی دارد و انجام دادن چه کاری را می توان تعهد کرد ، به شرایط لازمی که قانون برای صحیح بودن این دو شرط  درنظرگرفته ، پرداخته شده است . 

 

هدف از معامله


هدف از معامله دلایلی است که هر یک از دو طرف برای انجام معامله دارند و در واقع هدف آنها از انعقاد عقد است . هدف از بستن قرارداد که به آن جهت معامله هم گفته می شو در واقع بیانگر انگیزه شخصی فرد برای پیمان بستن است . چهارمین شرط از شرایط درستی یک معامله یا عقد این است که جهت معامله و انگیزه بستن قرارداد یک هدف نامشروع و غیر قانونی نباشد . جهت معامله در هر قرارداد با قرارداد دیگر متفاوت است زیرا انگیزه افراد هم در انعقاد هر عقد متفاوت است . جهت معامله لازم نیست در قرارداد ذکر شود اما اگر ذکر شد نمی تواند نامشروع باشد زیرا جهت نامشروع و غیر قانونی باعث باطل شدن عقد می شود . برای مثال نیازی نیست در قرارداد خرید خانه ذکر شود که خریدار خانه را برای چه کاری می خرد ، برای سکونت ، برای اجاره دادن یا برای دایر کردن مکانی برای قمار . اما اگر در قرارداد هدفش را از خرید خانه ذکر کند و آن هدف مثل " خرید خانه برای دایر کردن مکانی برای قمار " باشد ، چون هدف و جهت عقد غیر قانونی و نامشروع است ، معامله باطل است . 

برای مطالعه بیشتر در خصوص شرایط صحت معامله در کانال تلگرام حقوق قرارداها عضو شوید . 

 




منبع : شرایط صحت معامله



انواع وصیت نامه,  تا چه میزان از اموال را می توان وصیت کرد ؟ , چک برگشتی چیست و نحوه وصول آن چگونه است ؟ , ثبت ازدواج دائم و مجازات عدم ثبت آن , نحوه شکایت کیفری از چک برگشتی و مهلت آن , گواهی عدم پرداخت و مهلت دریافت آن , دعوای حقوقی و کیفری و تفاوت آنها , ادله اثبات دعوی در امور حقوقی و کیفری , شهادت دروغ و مجازات آن , شرایط شاهد و جرح و تعدیل شهود , انواع مهریه اعم از مهرالمثل ، مهرالمتعه و مهرالمسمی , نفقه زن چیست و ویژگی آن , گواهی عدم امکان سازش چیست , طلاق از طرف مرد و مراحل آن , تعریف مال و انواع آن , تنصیف اموال و دارایی مرد پس از طلاق و شرایط اعمال آن , حقوق مالی چیست و انواع آن , جرم  و عناصر تشکیل دهنده آن , جرم  و عناصر تشکیل دهنده آن , عدم حضور در دفترخانه برای ثبت طلاق , دیه چیست و در چه مواردی باید پرداخت شود , شباهت و تفاوت های ازدواج دائم و موقت , تفاوت گواهی عدم امکان سازش و حکم طلاق , آثار حقوقی تفاوت مال منقول و مال غیر منقول , حضانت فرزندان بعد از طلاق , ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه توسط مرد , جرم قابل گذشت ، شرایط و نحوه اعمال آن , طلاق از طرف زن و موارد آن , آیا تهدید کردن جرم است ؟ , جرم زورگیری یا اخاذی چیست و عناصر آن , جرم زورگیری یا اخاذی چیست و عناصر آن , سلب حضانت چیست و در چه مواردی اتفاق می افتد , جرم تهدید چیست و عناصر آن , تقسیم بندی درجات مجازات تعزیری , مجازات حدی ، انواع و نحوه اعمال آن , انواع مجازات اصلی ، تبعی ، تکمیلی , طلاق از چه راه ها و روش هایی امکانپذیر است , شرایط صحت معامله , اقسام وصیت اعم از عهدی و تملیکی