با اینکه طلاق عملی مذموم و ناپسند است ، اما گاها اتفاق می افتد که زن و مرد هیچگونه هماهنگی و تناسب اخلاقی با یکدیگر نداشته و چه بسا با مشکلات فراوانی بر سر ادامه زندگی خود مواجه باشند . به همین دلیل ، در برخی از موارد چاره ای جز انجام این کار نیست . مطابق قانون مدنی ، مردان با رعایت پاره ای از شرایط قانونی می توانند زن خود را طلاق بدهند . همچنین در قانون مواردی پیش بینی شده که به موجب آن زنان نیز می توانند تقاضای طلاق کنند . بعلاوه اینکه زن و مرد نیز می توانند با رعایت پاره ای از شرایط تقاضای طلاق توافقی کرده و از یکدیگر جدا شوند . به همین دلیل در این مقاله در پاسخ به این سوال که طلاق از چه راه ها و روش هایی امکانپذیر است ،طلاق از طرف مرد ، طلاق از طرف زن و طلاق توافقی را بررسی می نماییم .



طلاق از طرف مرد

مطابق ماده 1133 قانون مدنی سابق ، مرد می توانست هر زمان که اراده می نمود زن خود را طلاق بدهد ؛ اما با اصلاح این ماده در سال 1381 ، مردان با رعایت شرایط مقرر در قانون و با مراجعه به دادگاه می توانند زن خود را طلاق بدهند . بنابراین ، یکی از موجبات طلاق ، طلاق از طرف مرد است که بر اساس مقررات قانونی و پس از طی مراحلی همچون ارجاع به داوری و دریافت گواهی عدم امکان سازش امکانپذیر است .

 


 

 

طلاق از طرف زن

علاوه بر پیش بینی طلاق از طرف مرد در قانون ،  طلاق از طرف زن نیز در مواردی امکان پذیر است و زن بر اساس این موارد می تواند دادخواست طلاق بدهد ؛ که از جمله آن خودداری یا عجز شوهر از پرداخت نفقه ، غیبت مرد بیش از چهار سال ، عسر و حرج زوجه و وکالت زن در طلاقمی باشد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد طلاق از طرف زن کلیک کنید .


طلاق توافقی

علاوه بر پیش بینی طلاق از طرف زن و طلاق از طرف مرد ، زن و مرد نیز می توانند با شرایط خاصی درباره طلاق و جدایی توافق کرده و تقاضایطلاق توافقی کنند که لازمه آن ، تعیین تکلیف راجع به موضوعاتی همچون حضانت فرزندان بعد از طلاق ، زمان و مکان ملاقات با فرزند ،نفقه زن ، اجرت المثل و مهریه می باشد . برای مطالعه بیشتر در خصوص طلاق توافقی کلیک کنید .

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد طلاق از چه روش هایی امکانپذیر است ، به کانال تلگرام حقوق خانواده مراجعه کنید .

 




منبع : طلاق از چه راه ها و روش هایی امکانپذیر است



انواع وصیت نامه,  تا چه میزان از اموال را می توان وصیت کرد ؟ , چک برگشتی چیست و نحوه وصول آن چگونه است ؟ , ثبت ازدواج دائم و مجازات عدم ثبت آن , نحوه شکایت کیفری از چک برگشتی و مهلت آن , گواهی عدم پرداخت و مهلت دریافت آن , دعوای حقوقی و کیفری و تفاوت آنها , ادله اثبات دعوی در امور حقوقی و کیفری , شهادت دروغ و مجازات آن , شرایط شاهد و جرح و تعدیل شهود , انواع مهریه اعم از مهرالمثل ، مهرالمتعه و مهرالمسمی , نفقه زن چیست و ویژگی آن , گواهی عدم امکان سازش چیست , طلاق از طرف مرد و مراحل آن , تعریف مال و انواع آن , تنصیف اموال و دارایی مرد پس از طلاق و شرایط اعمال آن , حقوق مالی چیست و انواع آن , جرم  و عناصر تشکیل دهنده آن , جرم  و عناصر تشکیل دهنده آن , عدم حضور در دفترخانه برای ثبت طلاق , دیه چیست و در چه مواردی باید پرداخت شود , شباهت و تفاوت های ازدواج دائم و موقت , تفاوت گواهی عدم امکان سازش و حکم طلاق , آثار حقوقی تفاوت مال منقول و مال غیر منقول , حضانت فرزندان بعد از طلاق , ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه توسط مرد , جرم قابل گذشت ، شرایط و نحوه اعمال آن , طلاق از طرف زن و موارد آن , آیا تهدید کردن جرم است ؟ , جرم زورگیری یا اخاذی چیست و عناصر آن , جرم زورگیری یا اخاذی چیست و عناصر آن , سلب حضانت چیست و در چه مواردی اتفاق می افتد , جرم تهدید چیست و عناصر آن , تقسیم بندی درجات مجازات تعزیری , مجازات حدی ، انواع و نحوه اعمال آن , انواع مجازات اصلی ، تبعی ، تکمیلی , طلاق از چه راه ها و روش هایی امکانپذیر است