حدود جمع کلمه حد است . حد به معنای منع است . از این رو مجازات حدی هم یعنی که این دسته از مجازاتها به دلیل سختی و مشقتی که دارند باعث می شوند مردم از انجام کارهای خلاف منع شوند و باعث نوعی بازدارندگی می شود . حدود از مهمترین مباحث در فقه و حقوق کیفری است زیرا حد به عنوان یک مجازات کیفری که در قانون مجازات اسلامی از آن یاد شده برگرفته از فقه اسلامی ، آیات قران ، روایات و سیره پیامبران و ائمه اقتباس شده است . بنابراین با سایر مجازاتها که قانونگذار خودش با توجه به جرم ، شرایط آن و عرف جامعه به تبیین آنها می پردازد متفاوت است . از این رو در این مقاله به بررسی مفهوم مجازات حدی ، انواع مجازات حدی و نحوه اعمال مجازات حدی می پردازیم . 

 


 نوع و میزان مجازات حدی در شرع تعیین شده است 


مجازات حدی چیست ؟


در شرع اسلام برای برخی از اعمال گناه مجازات تعیین شده است که به آنها ، مجازات حدی گفته می شود . مجازات حدی یکی از انواع مجازاتاست که طبق آن در دسته بندی مجازات های اصلی قرار می گیرد . هدف از تعیین مجازات حدی در شرع گسترش دادن مجازات افراد نیست بلکه هدف از این دسته از مجازاتها بازدارندگی و تربیت مجرم است . 
قانونگذار نوع و میزان مجازات حدی را از قرآن اقتباس کرده است و مقدار و نوع آن به همان ترتیبی است که در این کتاب الهی ذکر شده است . بنابراین قاضی هم نمی تواند کیفیت ، نوع و میزان حدود را تغییر دهد یا مجازات حدی را کمتر کند و یا به طور کلی از آن صرف نظر کند . 


 

 

انواع مجازات حدی

 
میزان و نوع مجازات حدی با توجه به نوع جرم ، متفاوت است . در اینجا انواع مجازات حدی را به همراه مثال نام می بریم :
 
- اعدام : برای مثال در جرم زنا با محارم
 
- شلاق : برای مثال مجازات حدی برای شرب خمر ( نوشیدن شراب ) تعداد شلاق برای مجازاتهای مختلف متفاوت است اما در کل تعداد شلاق حدی از صد ضربه بیشتر نخواهد بود . 
 
- قطع کردن انگشت و دست و پا : برای مثال حد مجازات سرقت برای بار اول قطع کردن چهار انگشت دست راست سارق است .
 
- تبعید : مانند مجازات حدی برای جرم محاربه 


 قاضی نمی تواند میزان و نوع مجازات حدی را تغییر دهد 


شرایط اجرای مجازات حدی


 از جمله شرایط اجرای مجازات حدی این است که مرتکب جرم عاقل و بالغ باشد و به صورت آگاهانه قصد انجام جرم را داشته باشد . علاوه بر این مرتکب باید بداند جرمی که انجام داده است علاوه بر اینکه برایش مسئولیت کیفری به دنبال دارد ، یک عمل حرام شرعی نیز هست . در صورتی که مرتکب این شرایط را داشته باشد ، مجازات حدی اعمال می شود . بنابراین در شرایطی که جرمی با مجازات حدی ، مثل سرقت یا زنا ، به وقوع پیوسته باشد و متهم ادعا کند در انجام جرم آگاهی و عمد نداشته است و یا ادعا کند که به زور شکنجه و تهدید اقرار کرده است ، در صورتی که قاضی احتمال بدهد متهم حقیقت را می گوید ، ادعای متهم را بدون نیاز به شاهد و سوگند می پذیرد .

 




منبع : مجازات حدی ، انواع و نحوه اعمال آن



انواع وصیت نامه,  تا چه میزان از اموال را می توان وصیت کرد ؟ , چک برگشتی چیست و نحوه وصول آن چگونه است ؟ , ثبت ازدواج دائم و مجازات عدم ثبت آن , نحوه شکایت کیفری از چک برگشتی و مهلت آن , گواهی عدم پرداخت و مهلت دریافت آن , دعوای حقوقی و کیفری و تفاوت آنها , ادله اثبات دعوی در امور حقوقی و کیفری , شهادت دروغ و مجازات آن , شرایط شاهد و جرح و تعدیل شهود , انواع مهریه اعم از مهرالمثل ، مهرالمتعه و مهرالمسمی , نفقه زن چیست و ویژگی آن , گواهی عدم امکان سازش چیست , طلاق از طرف مرد و مراحل آن , تعریف مال و انواع آن , تنصیف اموال و دارایی مرد پس از طلاق و شرایط اعمال آن , حقوق مالی چیست و انواع آن , جرم  و عناصر تشکیل دهنده آن , جرم  و عناصر تشکیل دهنده آن , عدم حضور در دفترخانه برای ثبت طلاق , دیه چیست و در چه مواردی باید پرداخت شود , شباهت و تفاوت های ازدواج دائم و موقت , تفاوت گواهی عدم امکان سازش و حکم طلاق , آثار حقوقی تفاوت مال منقول و مال غیر منقول , حضانت فرزندان بعد از طلاق , ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه توسط مرد , جرم قابل گذشت ، شرایط و نحوه اعمال آن , طلاق از طرف زن و موارد آن , آیا تهدید کردن جرم است ؟ , جرم زورگیری یا اخاذی چیست و عناصر آن , جرم زورگیری یا اخاذی چیست و عناصر آن , سلب حضانت چیست و در چه مواردی اتفاق می افتد , جرم تهدید چیست و عناصر آن , تقسیم بندی درجات مجازات تعزیری , مجازات حدی ، انواع و نحوه اعمال آن